Wyszukiwanie
10.01.2025
Zakres:
Główne wymagania:
Pierwszym krokiem przedsiębiorców powinna być dokładna analiza łańcucha dostaw w celu identyfikacji produktów objętych rozporządzeniem. Należy:
Przykład: Nestlé przeprowadził szczegółową analizę swojego łańcucha dostaw kakao, identyfikując wszystkich dostawców i regiony pochodzenia surowca.
Przedsiębiorcy muszą opracować i wdrożyć system należytej staranności, który obejmuje:
Przykład: Unilever opracowała kompleksowy system śledzenia pochodzenia oleju palmowego, wykorzystujący technologię blockchain do zapewnienia pełnej przejrzystości łańcucha dostaw.
Kluczowym wymogiem jest zbieranie dokładnych danych geolokalizacyjnych dla obszarów produkcji. Przedsiębiorcy powinni:
Przykład: Barry Callebaut wykorzystuje aplikację mobilną do zbierania danych GPS od plantatorów kakao w Afryce Zachodniej.
Przedsiębiorcy muszą przeprowadzać regularną ocenę ryzyka niezgodności produktów z wymogami rozporządzenia. Proces ten powinien uwzględniać:
Przykład: Ikea opracowała własny system oceny ryzyka dla dostawców drewna, uwzględniający dane satelitarne i informacje z niezależnych źródeł.
W przypadku zidentyfikowania ryzyka niezgodności, przedsiębiorcy muszą wdrożyć odpowiednie środki ograniczające, takie jak:
Przykład: L'Oréal wdrożył program wsparcia dla małych plantatorów oleju palmowego, pomagając im w uzyskaniu certyfikacji zrównoważonej produkcji.
Przedsiębiorcy muszą składać oświadczenia o należytej staranności w systemie informatycznym UE. Oświadczenia te powinny zawierać:
Przykład: Firma Danone opracowała wewnętrzny system zarządzania danymi, który automatycznie generuje oświadczenia o należytej staranności na podstawie zgromadzonych informacji o produktach.
Kluczowe jest zapewnienie, że wszyscy pracownicy zaangażowani w łańcuch dostaw są świadomi wymogów rozporządzenia. Przedsiębiorcy powinni:
Przykład: Mondelez International przeprowadził serię webinariów i szkoleń online dla swoich pracowników i dostawców na temat wymogów EUDR.
Skuteczne wdrożenie wymogów rozporządzenia wymaga ścisłej współpracy z dostawcami. Przedsiębiorcy powinni:
Przykład: Mars Incorporated uruchomił program wsparcia dla dostawców kakao, pomagając im w uzyskaniu niezbędnych certyfikacji i wdrożeniu systemów śledzenia pochodzenia surowca.
Nowoczesne technologie mogą znacząco ułatwić spełnienie wymogów rozporządzenia. Przedsiębiorcy powinni rozważyć:
Przykład: Carrefour wykorzystuje technologię blockchain do śledzenia pochodzenia produktów mięsnych, umożliwiając konsumentom sprawdzenie całej historii produktu.
Przedsiębiorcy muszą być gotowi na kontrole przeprowadzane przez właściwe organy. Należy:
Przykład: Lidl opracował wewnętrzny system audytu, który regularnie sprawdza gotowość firmy do kontroli zewnętrznych w zakresie zgodności z EUDR.
Przepisy weszły w życie 29 czerwca 2023 r. i początkowo miały zacząć obowiązywać 30 grudnia 2024 r. W dniu 2 października 2024 r. Komisja Europejska wystosowała propozycję przesunięcia terminu wejścia w życie rozporządzenia EUDR o 12 miesięcy. Propozycja została zatwierdzena przez Radę UE oraz Parlament Europejski odpowiednio 16 października i 14 listopada 2024 r. Przyjęcie zmiany oznacza, że rozporządzenie będzie wiążące dla dużych podmiotów i podmiotów handlowych od dnia 30 grudnia 2025 r., natomiast mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa będą musiały stosować je od dnia 30 czerwca 2026 r.
Od 6 listopada 2024 r. dostępna jest możliwość rejestracji w Systemie Informacyjnym EUDR umożliwiającego użytkownikom składanie oświadczeń o należytej staranności i zarządzanie nimi:
Wdrożenie wymogów Rozporządzenia UE w sprawie produktów niepowodujących wylesiania stanowi poważne wyzwanie dla przedsiębiorców, ale jednocześnie stwarza szansę na poprawę przejrzystości łańcuchów dostaw i zwiększenie zrównoważonego rozwoju. Kluczowe dla sukcesu będzie:
Przedsiębiorcy, którzy skutecznie wdrożą wymagania EUDR, nie tylko unikną potencjalnych kar, ale także wzmocnią swoją pozycję rynkową jako liderzy zrównoważonego rozwoju.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010
Materiały zamieszczone w serwisie Energia Transformacji mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią opinii prawnej ani doradztwa prawnego lub inwestycyjnego. Wszelkie treści dotyczące regulacji prawnych są aktualne na dzień ich publikacji/aktualizacji i nie przedstawiają oceny podlegania lub niepodlegania przez użytkowników serwisu obowiązkom z nich wynikających. Ocena taka powinna być dokonana przez podmiot zobowiązany w oparciu o przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
Wszystkie treści zamieszczone w serwisie są wyrazem oceny autorów w dniu publikacji i mogą ulec zmianie. Żadna część, ani całość materiałów nie może być powielana i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez uprzedniej pisemnej zgody PKO Banku Polskiego.