Wyszukiwanie
03.01.2025
To istotna regulacja Unii Europejskiej, mająca na celu promowanie odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu. Dyrektywa weszła w życie 25 lipca 2024 r., a państwa członkowskie mają dwa lata na jej transpozycję do prawa krajowego. CSDDD nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek identyfikacji, zapobiegania oraz łagodzenia negatywnych skutków ich działalności na prawa człowieka i środowisko naturalne.
Celem dyrektywy jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom działalności przedsiębiorstw, zarówno w obszarze praw człowieka, jak i ochrony środowiska. Obejmuje ona zarówno przedsiębiorstwa z UE, jak i te spoza UE działające na rynku unijnym. W szczególności dotyczy dużych przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 500 pracowników i osiągających roczny obrót netto przekraczający 150 mln euro, jak również przedsiębiorstw z sektorów wysokiego ryzyka, zatrudniających powyżej 250 pracowników i osiągających obrót netto powyżej 40 mln euro.
Dyrektywa nakłada na przedsiębiorstwa szereg obowiązków, w tym wdrożenie procesów należytej staranności, identyfikację i ocenę ryzyk, zapobieganie i łagodzenie negatywnych skutków działalności, monitorowanie efektywności działań oraz raportowanie o podjętych krokach.
Pierwszym krokiem dla przedsiębiorców jest ustalenie, czy ich spółka podlega dyrektywie CSDDD. Aby to zrobić, należy przeanalizować liczbę zatrudnionych pracowników, roczny obrót netto oraz sektor działalności (zwłaszcza w kontekście wysokiego ryzyka). Kolejnym etapem będzie opracowanie kompleksowej polityki należytej staranności, obejmującej zobowiązanie do przestrzegania praw człowieka oraz ochrony środowiska, a także szczegółowy opis procesów i procedur, które będą stosowane w organizacji. Dobrze opracowana polityka powinna zawierać również zasady odpowiedzialności i nadzoru wewnętrznego.
Na podstawie tej polityki należy przeprowadzić szczegółową analizę ryzyk związanych z prawami człowieka i środowiskiem w całym łańcuchu wartości, w tym mapowanie łańcucha dostaw, identyfikację potencjalnych zagrożeń oraz ocenę prawdopodobieństwa i skali ich negatywnych skutków. W odpowiedzi na zidentyfikowane ryzyka należy opracować plan działań zapobiegawczych i naprawczych, mający na celu zapobieganie potencjalnym naruszeniom, łagodzenie już istniejących negatywnych skutków oraz naprawę szkód, jeśli takie wystąpiły.
Przedsiębiorcy powinni również wdrożyć system monitorowania skuteczności podjętych działań, który będzie obejmować regularne audyty wewnętrzne i zewnętrzne, ustalanie wskaźników KPI do mierzenia postępów oraz stworzenie mechanizmów raportowania incydentów. Kolejnym krokiem będzie ustanowienie efektywnych mechanizmów zbierania skarg, które umożliwią pracownikom, społecznościom lokalnym oraz innym interesariuszom zgłaszanie naruszeń. Ważne, by te kanały były łatwo dostępne, a procedury rozpatrywania transparentne, zapewniając jednocześnie ochronę sygnalistów.
Przedsiębiorcy powinni także przygotować się do regularnego raportowania o swoich działaniach w zakresie należytej staranności, opracowując format raportów zgodny z wymogami CSDDD. W raportach tych powinny znaleźć się szczegóły dotyczące działań związanych z prawami człowieka i ochroną środowiska, które firma podjęła w danym okresie. Kluczowe będzie także prowadzenie szkoleń dla pracowników oraz partnerów biznesowych, podnoszących ich świadomość na temat wymagań CSDDD, a także zagadnień związanych z prawami człowieka i ochroną środowiska.
Ostatnim, ale równie ważnym krokiem, jest regularne przeglądanie procesów należytej staranności, ocena skuteczności wdrożonych działań oraz dostosowywanie strategii do zmieniających się warunków i wyzwań.
Wdrożenie wymogów CSDDD to jak zwykle wyzwanie i szansa w jednym. Aby sprostać wymaganiom, należy wprowadzić działania, które zaangażują całą organizację. Współpracować blisko z partnerami biznesowymi i interesariuszami, oraz wprowadzić skuteczne mechanizmy monitorowania, raportowania i doskonalenia procesów.
CSDDD to także idealna okazja do zbudowania przewagi konkurencyjnej i pozytywnego wizerunku firmy na rynku, warunkiem jednak jest rzetelne i odpowiedzialne podejście do wdrażania regulacji.
Materiały zamieszczone w serwisie Energia Transformacji mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią opinii prawnej ani doradztwa prawnego lub inwestycyjnego. Wszelkie treści dotyczące regulacji prawnych są aktualne na dzień ich publikacji/aktualizacji i nie przedstawiają oceny podlegania lub niepodlegania przez użytkowników serwisu obowiązkom z nich wynikających. Ocena taka powinna być dokonana przez podmiot zobowiązany w oparciu o przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
Wszystkie treści zamieszczone w serwisie są wyrazem oceny autorów w dniu publikacji i mogą ulec zmianie. Żadna część, ani całość materiałów nie może być powielana i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez uprzedniej pisemnej zgody PKO Banku Polskiego.