Wyszukiwanie

logo PKO logo Energia Transformacji

Kredyt ekologiczny

Przyznanie dofinansowania w ramach funduszy europejskich zależy od wielu czynników określonych w dokumentacji konkursowej. Kluczowe aspekty to zgodność projektu z celami programu, kwalifikowalność wnioskodawcy i kosztów, jakość merytoryczna projektu oraz spełnienie wymogów formalnych.  Przyznanie kredytu przez PKO Bank Polski S.A. uzależnione jest od zdolności kredytowej  kredytobiorcy. Zdolność kredytowa oznacza zdolność do spłaty zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie. W celu dokonania oceny zdolności kredytowej PKO Bank Polski S.A. może wymagać od  kredytobiorcy przedłożenia niezbędnych dokumentów i informacji. Decyzja o przyznaniu kredytu jest podejmowana na podstawie analizy tych danych i może skutkować odmową w przypadku niewystarczającej zdolności kredytowej.

Czy BGK publikuje listę audytorów rekomendowanych dla Kredytu ekologicznego?

Nie, BGK nie prowadzi listy rekomendowanych audytorów. Wnioskodawca może zlecić przygotowanie audytu wybranemu audytorowi lub samodzielnie sporządzić dokument, o ile posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności. Należy pamiętać, że BGK podczas oceny merytorycznej weryfikuje prawidłowość sporządzenia dokumentu audytu, który jest kluczowym dokumentem z punktu widzenia wyboru projektów. Dlatego należy zadbać o jego najwyższą jakość. Wykaz dostępny na stronie BGK jest listą ekspertów z różnych dziedzin współpracujących z BGK w zakresie m.in. oceny projektów. Eksperci z listy nie mogą sporządzać audytów na potrzeby projektów Kredytu ekologicznego.

Czy mogę załączyć do wniosku o dofinansowanie promesę kredytu ekologicznego wystawioną przez firmę spoza listy banków kredytujących znajdujących się na stronie internetowej BGK?

Promesa kredytu ekologicznego może być wystawiona wyłącznie przez jeden z banków kredytujących wskazanych na stronie w zakładce "Banki kredytujące". Promesy kredytu ekologicznego wystawione przez inne podmioty nie będą uznawane przez BGK.

Czy mogę przesłać promesę kredytu ekologicznego do BGK w późniejszym terminie, jeżeli nie zdążę pozyskać jej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie?

Nie – promesa kredytu ekologicznego musi zostać dołączona do wniosku o dofinansowanie w momencie jego złożenia w Generatorze wniosków o dofinansowanie.

Czy mogę zastąpić kredyt ekologiczny leasingiem lub pożyczką leasingową?

Nie ma takiej możliwości – podstawą finansowania może być wyłącznie kredyt ekologiczny udzielony przez banki kredytujące wskazane na stronie w zakładce "Banki kredytujące". 

Czy dotacja wypłacana przez BGK w kredycie ekologicznym musi być koniecznie przeznaczona na spłatę kredytu ekologicznego?

Tak, dotacja wypłacana przez BGK służy wyłącznie spłacie kapitału kredytu ekologicznego udzielonego przedsiębiorcy przez Bank kredytujący na finansowanie inwestycji.

Jaka jest minimalna kwota kredytu ekologicznego, którą muszę wykorzystać aby uzyskać przysługujące mi dofinansowanie? Firma dysponuje środkami własnymi i chce w jak największym stopniu finansować samodzielnie inwestycję.

Dofinansowanie wypłacane przez BGK służy wyłącznie spłacie kapitału kredytu ekologicznego. Oznacza to, że kwota kapitału kredytu ekologicznego nie powinna być niższa niż kwota wnioskowanego dofinansowania.

Czy mogę skorzystać z dofinansowania w Kredycie ekologicznym na dokończenie trwającej budowy nowego budynku lub trwającego remontu/przebudowy istniejącego budynku?

Nie ma możliwości dofinansowania kosztów związanych z dokończeniem trwającej budowy/remontu/przebudowy nowego lub istniejącego budynku. Prace nad inwestycją-projektem można rozpocząć najwcześniej dzień po złożeniu wniosku do BGK.

Czy jeżeli z Dokumentu audytu będzie wynikać konieczność budowy nowego budynku zamiast remontu istniejącego to czy możliwe jest dofinansowanie takiej inwestycji?

Nie ma możliwości dofinansowania kosztów związanych z budową nowego budynku.

Czy jeżeli zaplanowane prace budowlane wymagają pozyskania pozwolenia na budowę to czy muszę je posiadać w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie do BGK?

Nie ma takiej konieczności, ewentualne pozwolenie na budowę wraz z dokumentacją niezbędną do jego pozyskania można dostarczyć w momencie podpisywania umowy o dofinansowanie lub po jej podpisaniu.

Kiedy najwcześniej mogę rozpocząć prace związane z termomodernizacją budynku?

Rozpoczęcie realizacji projektu może nastąpić najwcześniej dzień po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie do BGK.

Czy mogę nabyć instalację OZE o mocy np. 20 proc. wyższej niż moje zapotrzebowanie i odsprzedawać nadwyżkę energii do sieci energetycznej?

Moc instalacji OZE powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa tak aby wytworzona energia była zużywana na potrzeby własne firmy. Nie więcej niż 20 proc. zaplanowanej do wytworzenia energii (na podstawie analizy ex ante) może zostać sprzedana.

Prowadzę działalność gospodarczą w wynajmowanym od zewnętrznego podmiotu budynku, który wymaga termomodernizacji. Właściciel budynku wyraża zgodę, abym przeprowadził niezbędne prace w tym zakresie. Czy mogę wnioskować o dofinansowanie w Kredycie ekologicznym?

Termomodernizacja może dotyczyć wynajmowanego przez wnioskodawcę od zewnętrznego podmiotu budynku. Wnioskodawca musi posiadać umowę najmu nieruchomości na okres obejmujący co najmniej okres realizacji i trwałości projektu (Okres trwałości projektu dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wynosi 3 lata, dla przedsiębiorstw small mid-caps i mid-caps 5 lat. Okres ten rozpoczyna się w dniu wypłaty ostatniej transzy dofinansowania przez BGK). Wnioskodawca bierze na siebie pełną i wyłączną odpowiedzialność za utrzymanie trwałości projektu w miejscu jego realizacji i musi być świadomy, że w przypadku ewentualnego zaprzestania możliwości korzystania z budynku (w sytuacji np. wypowiedzenia umowy najmu) konieczny może być zwrot uzyskanego dofinansowania. Szczegóły opisano w rozdziale 4 Przewodnika kwalifikowalności wydatków.

Czy wymaganą oszczędność minimum 30 proc. energii pierwotnej muszę osiągnąć w zakresie projektu czy w zakresie całości mojej działalności gospodarczej?

Wymaganą oszczędność energii pierwotnej należy osiągnąć w odniesieniu do w zakresu objętego projektem.

Czy mogę przesłać Dokument audytu do BGK w późniejszym terminie, jeżeli nie zdążę pozyskać go do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie?

Nie – Dokument audytu musi zostać dołączony do wniosku o dofinansowanie w momencie jego złożenia w Generatorze wniosków o dofinansowanie.

Chcę w projekcie zainstalować OZE, nic więcej. Czy mimo to muszę wykonywać analizę zasadności termomodernizacji budynku?

Tak, analiza zasadności termomodernizacji budynku (czyli audyt energetyczny przedsięwzięcia termomodernizacyjnego) jest zawsze obowiązkowym elementem dokumentu audytu. Ponadto wykonanie termomodernizacji jest obowiązkowym elementem projektu jeśli z audytu energetycznego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wynika konieczność przeprowadzenia termomodernizacji.

Czy istnieją wymogi posiadania uprawnień przez osoby przeprowadzające audyty i przygotowujące dokument audytu?

Nie ma wymagań dot. posiadania uprawnień przez osoby, które przeprowadzają audyty i przygotowują dokument audytu. Wnioskodawca odpowiada jednak za wniosek w tym jakość danych, które są w nim zawarte, a dokument ten jest elementem wniosku. Wniosek z załącznikami jest analizowany podczas oceny projektu.

Co należy zrobić z wymienianymi maszynami i urządzeniami?

Dotychczas wykorzystywane maszyny/urządzenia, które mają być wymienione na nowe (bardziej energooszczędne) nie będą mogły pozostać w ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa ani nie będą mogły być w jakikolwiek sposób używane w przedsiębiorstwie.

Czy wnioskodawca, który posiada 2 budynki w tej samej miejscowości musi złożyć dwa wnioski?

Wnioskodawca musi złożyć dwa wnioski o dofinansowanie, jeżeli budynki nie znajdują się w jednej lokalizacji zgodnie z opisem zawartym w punkcie 9 Instrukcji wypełniania wniosku lub jeżeli dotyczą dwóch różnych projektów.

Czy w ramach inwestycji możliwa jest budowa lub rozbudowa budynku lub jego części?

Nie, w projekcie możliwy jest wyłącznie remont lub adaptacja istniejącego budynku w celu zwiększenia jego efektywności energetycznej.

Jakimi dokładnie dokumentami musi dysponować Wnioskodawca: audytem energetycznym przedsiębiorstwa, audytem energetycznym przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oraz audytem efektywności energetycznej czy audytem energetycznym przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oraz audytem efektywności energetycznej?

Wnioskodawca do wniosku załącza dokument audytu przygotowany zgodnie z wymogami dla Działania. Szczegóły dotyczące wymogów są ujęte w przewodniku dotyczącym sporządzenia dokumentu audytu. Zgodnie z kryteriami wyboru dla Działania, audyt energetyczny przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest obowiązkowym elementem dokumentu audytu, natomiast audyt efektywności energetycznej jest elementem opcjonalnym.

Ścieżka SMART

Przyznanie dofinansowania w ramach funduszy europejskich zależy od wielu czynników określonych w dokumentacji konkursowej. Kluczowe aspekty to zgodność projektu z celami programu, kwalifikowalność wnioskodawcy i kosztów, jakość merytoryczna projektu oraz spełnienie wymogów formalnych. Projekty są oceniane pod kątem innowacyjności, wykonalności i potencjalnych rezultatów. Wnioskodawca musi także wykazać zdolność finansową do realizacji projektu. Decydującym kryterium w naborach konkursowych jest liczba punktów zdobytych w ocenie. Ostateczna decyzja zależy również od dostępności środków finansowych. Szczegóły zawiera dokumentacja naboru, którą należy dokładnie przeanalizować przed złożeniem wniosku.

Na jakiej podstawie określić wielkość przedsiębiorstwa?

Wnioskodawca określa wielkość przedsiębiorstwa samodzielnie w oparciu o istniejące przepisy prawa i przedstawia oświadczenie zgodnie ze wzorem instytucji pośredniczącej. Wnioskodawcy mogą skorzystać z narzędzia kwalifikator MŚP. Dostępnego na stronie kwalifikator.parp.gov.pl.

Jaki jest maksymalny czas trwania projektów?

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w ramach projektu można ponosić wydatki w okresie kwalifikowalności, czyli do 31 grudnia 2029 roku.

Czy pomoc publiczna będzie udzielana w wysokości zgodnie z mapą pomocy regionalnej?

Tak, w przypadku, gdy pomoc udzielana jest jako regionalna pomoc inwestycyjna, art. 14 rozporządzenia 651/2014, jej wysokość musi być zgodna z mapą pomocy regionalnej. Szczegóły dotyczące poziomu dofinansowania przedstawione zostały w przewodniku kwalifikowalności wydatków dla pierwszego priorytetu - tabela numer 2 pt. intensywności wsparcia dla regionalnej pomocy inwestycyjnej (strony numer 47-48).

Czy można realizować projekt w więcej niż jednej lokalizacji z różną intensywnością regionalnej pomocy? Na przykład w różnych województwach. Jaką intensywność pomocy wskazać?

Tak, istnieje taka możliwość. W przypadku realizacji projektu w więcej niż jednej lokalizacji z różną intensywnością należy przyjąć najniższą intensywność.

Czy osoba zatrudniona na podstawie umowy B2B może być traktowana jako personel B+R?

Nie. Umowy B2B oraz umowy o dzieło powinny być rozliczane w kategorii usługi zewnętrzne, podwykonawstwo.

Czy w przypadku wyboru podwykonawcy świadczącego pracę na podstawie umowy B2B należy stosować zasadę konkurencyjności? Czy możliwe jest wyłączenie?

W kategorii usługi zewnętrzne (podwykonawstwo) wszyscy wykonawcy tj. jednoosobowe działalności gospodarcze, czy osoby fizyczne muszą być wybrani zgodnie z zasadą konkurencyjności niezależnie od formy prawnej wykonawcy prac w ramach podwykonawstwa.

Czy dopuszczone jest udzielanie zamówienia powiązanemu podmiotowi?

Jeżeli chodzi o podmioty powiązane na gruncie wytycznych, obowiązuje zakaz udzielania zamówień podmiotom powiązanym i jednocześnie nie przewidziano możliwości uzyskania zgody od instytucji będącej stroną umowy.

Czy w konkursie jeden wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek, czy może złożyć kilka wniosków równolegle?

Dokumentacja konkursowa nie określa maksymalnej ilości wniosków, jaką może złożyć przedsiębiorca. Składane wnioski powinny dotyczyć jednak różnych zakresów rzeczowych i finansowych.

Czy możemy rozpocząć moduł wdrożenie przed zakończeniem modułu B+R? Czy moduły mogą się nakładać na siebie czasowo?

Jest możliwe, żeby prace wdrożeniowe w module Wdrożenie innowacji rozpoczęły się w trakcie realizacji modułu B+R, jednak zgodnie z postanowieniami umowy zawieranej z beneficjentem, dofinansowanie na wdrożenie wyników prac B+R objętych modułem B+R może zostać przekazane po pozytywnej weryfikacji wyników prac B+R przez instytucje. Do tego czasu beneficjent ponosi wydatki na moduł Wdrożenie innowacji wyłącznie ze środków własnych.

Czy wymagana jest opłacalność w wariancie bez dotacji? Czy wystarczy zapewnienie opłacalności w wariancie z dotacją?

Aby projekt został uznany za opłacalny NPV musi być większe od zera dla wariantu bez dotacji. Wariant NPV z dotacją ma jedynie charakter poglądowy, pokazujący jaki wpływ ma dotacja na opłacalność projektu.

W jakiej kategorii wydatków kwalifikowane mogą być wynagrodzenia kadry badawczo-rozwojowej i jakie są dopuszczalne formy zatrudnienia?

W ramach modułu B+R jest kategoria ''personel projektu''. W tej kategorii są kwalifikowane koszty osób zatrudnionych na umowę o pracę, ale także zatrudnionych w formie umów cywilnoprawnych. Przy czym te umowy cywilnoprawne mogą być tylko umowami zlecenia. Natomiast ww. umowy zlecenia mogą być zawarte zarówno z osobami, które są zatrudnione u przedsiębiorcy na umowę o pracę, jak i z innymi osobami. Jeżeli te osoby wskażemy w projekcie z imienia i nazwiska, w kategorii „personel projektu”, to wówczas do tych osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę lub umowy zlecenia nie ma zastosowania zasada konkurencyjności, czyli tryb wyboru wykonawcy, który co do zasady należy stosować, wybierając wykonawców w programach finansowanych ze środków europejskich, co wynika z wytycznych kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.  Jeżeli chodzi o osoby zatrudnione w innych formach, to takie wydatki są kwalifikowane w innej kategorii wydatków - ''podwykonawstwo, usługi zewnętrzne''. Do tej kategorii kwalifikujemy usługi zlecone innym podmiotom, osobom prowadzącym działalność gospodarczą lub np. w formie umowy o dzieło. Niezależnie od tego, czy takie osoby zostaną wymienione we wniosku o dofinansowanie, to do wyboru tych osób, wykonawców czy podwykonawców, ma zastosowanie zasada konkurencyjności, w każdym przypadku. 

Czy w ramach jednego projektu można prowadzić prace B+R i je wdrożyć oraz wdrożyć rozwiązanie zakupione w ramach licencji?

Należy podkreślić, że nie ma możliwości realizacji projektu, w którym będą realizowane dwa moduły Wdrożenie Innowacji. Jeżeli przedsiębiorca przygotowując projekt i przewidując w nim moduł Wdrożenie Innowacji musi się zdecydować, czy moduł Wdrażanie Innowacji dotyczy wyników prac badawczo-rozwojowych, będących przedmiotem modułu B+R, który zawarł w projekcie, czy to jest moduł, który dotyczy wyników prac badawczo-rozwojowych zrobionych wcześniej poza projektem, czy właśnie nabytych w ramach licencji.

Czy zachodzi konflikt interesów w sytuacji, kiedy kierownik prac badawczo-rozwojowych jest zatrudniony na tej samej uczelni, która jest podwykonawcą prac B+R, ale na innym wydziale niż wydział, w którym pracuje, w którym będzie podpisana umowa o usługi prac B+R ? Czy różne wydziały tej samej uczelni traktowane są jako konflikt interesów?

W takiej sytuacji konflikt interesów nie zachodzi. Zgodnie z treścią kryterium „Potencjał do realizacji dla modułu B+R”, wykonawcą prac w ramach podwykonawstwa, nie może być podstawowa jednostka organizacyjna uczelni, np. wydział, z którym kierownik B+R lub kierownik zarządzający modułem pozostaje w stosunku pracy, w stosunku cywilnoprawnym lub innej formie współpracy. W sytuacji, gdy kierownik prac B+R jest zatrudniony na tym samym wydziale, który świadczy usługi podwykonawstwa w projekcie, wówczas konflikt interesów zachodzi i taka sytuacja jest wykluczona. Z uwagi na to, że poszczególne wydziały uczelni charakteryzują się określoną autonomią i odrębnością organizacyjną, przyjęto, że konflikt interesów w sytuacji, gdy kierownik prac B+R jest z innego wydziału, a podwykonawcą jest inny wydział tej samej uczelni to konflikt interesów nie występuje. Żeby zweryfikować tą kwestię należy ustalić macierzysty wydział w którym jest zatrudniony kierownik prac B+R.

Co jeśli w projekcie składającym się z modułu B+R i dodatkowych modułów w trakcie realizacji projektu wartość wydatków z modułu B+R będzie niższa niż 20% wartości wydatków kwalifikowalnych całego projektu (co jest jednym z warunków obowiązkowych na etapie oceny, w ramach kryterium Budżet modułu B+R)?

Zmiana w trakcie realizacji projektu badawczo-rozwojowego, która jest związana z powstaniem oszczędności, np. w toku wyboru wykonawców i która nie jest związana ze zmianą rzeczową, zmniejszeniem zakresu modułu B+R, nie wywołuje żadnych sankcji oraz żadnych negatywnych skutków wobec przedsiębiorcy. Jeżeli Beneficjent dokłada należytej staranności, żeby projekt zrealizować zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie oraz realizuje poszczególne etapy projektu badawczego, pozyskuje wykonawców, podwykonawców i kupuje komponenty, ale robi to trochę taniej niż założył pierwotnie we wniosku o dofinansowanie i spada poniżej progu 20% to nie poniesie żadnych negatywnych konsekwencji. Natomiast w przypadku, gdy Beneficjent w toku realizacji projektu wnioskował o wyłączenie jakichś zadań, które wcześniej wskazywał, że są niezbędne i to byłoby znaczące obniżenie wartości tego modułu badawczo-rozwojowego, to sytuacja będzie analizowana indywidulanie pod kątem obejścia wymogu, który w konkursie obowiązuje, czyli wymogu, że moduł badawczo-rozwojowy musi wynosić co najmniej 20% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych. W takiej sytuacji będą zastosowane odpowiednie zapisy umowy o dofinansowanie oraz przepisy o finansach publicznych.

Natomiast może wystąpić sytuacja związana z zaprzestaniem realizacji prac badawczo-rozwojowych, gdy ich dalsze prowadzenie nie ma sensu, nie jest uzasadnione, bo już widać z dotychczasowych prac, że nie zostanie osiągnięty pierwotnie zaplanowany efekt. Wtedy przedsiębiorca jest zobowiązany zgodnie z umową o dofinansowanie do zaprzestania realizacji prac badawczo-rozwojowych, złożenia ostatniego wniosku o płatność, w tym module. Po potwierdzeniu, że rzeczywiście te okoliczności obiektywne zaszły, przedsiębiorca zachowuje prawo do dofinansowania, które należy mu się za dotychczas przeprowadzane prace badawczo-rozwojowe i to nie eliminuje możliwości dalszej realizacji projektu w pozostałych modułach, mimo że warunek 20% nie będzie zachowany. 

Wkład własny finansowany ze środków własnych, z bieżącej działalności oraz w większości z kredytu. W którym momencie najpóźniej wnioskodawca powinien okazać promesę czy umowę kredytową?

Przede wszystkim nie ma wymogu dołączenia promesy kredytowej do wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z regulaminem wyboru projektów, jedynym załącznikiem wymaganym do dołączenia do wniosku o dofinansowanie jest model finansowy, czyli zestawienie danych finansowych, historycznych i prognostycznych dotyczących realizacji projektu. Natomiast promesa czy umowa kredytowa nie jest dokumentem, wymaganym wraz ze złożeniem wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z regulaminem wyboru projektów, dokument potwierdzający zewnętrzne źródła finansowania, czyli umowa kredytowa, czy umowa leasingowa, czy umowa pożyczki będzie wymagany do przedstawienia przed zawarciem umowy o dofinansowanie. Czyli przedsiębiorca, który zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie przeszedł do rozpoczęcia pierwszego modułu, przykładowo potrzebuje finansowania zewnętrznego, powinien tę promesę przedstawić najpóźniej przed zawarciem umowy o dofinansowanie. Natomiast regulamin dopuszcza też taką sytuację, kiedy umowy kredytowej czy umowy pożyczki przed zawarciem umowy o dofinansowanie przedsiębiorca nie dołącza. I to dotyczy sytuacji, kiedy zewnętrzne finansowanie nie jest potrzebne od razu, z samym rozpoczęciem pierwszego modułu w projekcie, tylko jest potrzebne w dalszej części realizacji projektu w którymś z następnych, np. modułów. Wtedy w umowie o dofinansowanie określony jest termin, do którego przedsiębiorca umowę będzie musiał dostarczyć. Natomiast istotna informacja jest taka, że finansowanie w projekcie nie będzie uruchomione do czasu, do kiedy umowa potwierdzająca zewnętrzne finansowanie nie zostanie dostarczona w ramach danego modułu.

W sytuacji, gdy eksperci oceniając projekt i oceniając kryterium, np. zdolność do sfinansowania projektu, będą mieć jakieś wątpliwości w tym obszarze to będą mogli zwrócić się do przedsiębiorcy o dołączenie dodatkowych informacji lub dokumentów, np. informacji potwierdzających zaawansowanie procesu pozyskiwania zewnętrznego finansowania. 

CSRD/ESRS

Czym jest CSRD?

CSRD to europejska dyrektywa nakładająca na firmy obowiązek raportowania ESG. Raport ten jest częścią sprawozdania z działalności spółki i musi zostać poddany kontroli przez audytora zewnętrznego. Dyrektywa CSRD opisuje jakie informacje musi zawierać raport ESG.

Raport ten powinien zawierać:

  • wpływ firmy na społeczeństwo i środowisko,
  • role zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu firmą,
  • szanse oraz zagrożenia finansowe związane ze zrównoważonym
  • rozwojem,
  • znaczenie zrównoważonego rozwoju w strategii firmy oraz zarządzania ryzykiem,
  • cele wyznaczone do osiągnięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Jak CSRD odnosi się do polskiego prawa?

Pod koniec 2024 roku Dyrektywa CSRD została przetransponowana do polskiego prawa ustawą z dnia 6 grudnia 2024 roku o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza obowiązek sporządzania Sprawozdania Zrównoważonego Rozwoju od 2025 roku ze skutkiem za rok 2024. 

Obowiązek stosuje się do jednostek będących:

  • spółką kapitałową;
  • spółką komandytowo-akcyjną;
  • spółką jawną albo spółką komandytową, której wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej;
  • zakładem ubezpieczeń;
  • zakładem reasekuracji;
  • bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.

Obowiązku nie stosuje się do:

  • mikroprzedsiębiorstw;
  • funduszy inwestycyjnych otwartych;
  • funduszy inwestycyjnych zamkniętych;
  • specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych;
  • alternatywnych spółek inwestycyjnych. 

Sprawozdawczość Zrównoważonego Rozwoju będzie częścią sprawozdania z działalności składanym wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym do Krajowego Rejestru Sądowego.

Jakie są główne cele raportowania ESG?

Komisja Europejska sformułowała 3 cele związane z wymogiem raportowania ESG:

  • zmniejszenie ryzyka związanego ze zmianami klimatycznymi oraz innymi obszarami ESG takimi jak prawa człowieka,
  • zmiana przepływu kapitału, która zapewni podejmowanie większej ilości zrównoważonych inwestycji,
  • przejmowanie odpowiedzialności za działania związane z wpływem na społeczeństwo oraz środowisko.

Jakie są powody publikowania raportu zrównoważonego rozwoju?

Istnieje kilka powodów dla których przedsiębiorstwa powinny publikować raporty ESG. Między innymi:

  • Obowiązek prawny wynikający z Ustawy o rachunkowości,
  • budowanie zaufania rynków finansowych i polepszanie sobie dostępu do kapitału,
  • budowanie przewagi konkurencyjnej,
  • budowanie reputacji oraz marki przedsiębiorstwa,
  • współpraca w całym łańcuchu wartości i zapewnienie jego przejrzystości,
  • branie odpowiedzialności za wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa.

Dla kogo przeznaczony jest raport ESG?

Raport ESG jest przeznaczony przede wszystkim dla interesariuszy finansowych, takich jak akcjonariusze, banki, wierzyciele i inne podmioty finansowe. Poza tym jest także spora grupa interesariuszy dla których istotne jest pozyskanie informacji na temat wpływu przedsiębiorstwa na otaczające środowisko. Przykładami są pracownicy, związki zawodowe, klienci, lokalni mieszkańcy, grupy społecznego zainteresowania oraz organizacje pozarządowe, które koncentrują się na środowisku i prawach człowieka. Co więcej, ujawnione informacje są również intersujące dla takich podmiotów jak partnerzy biznesowi, rządy, analitycy i pracownicy naukowi.

Ile przedsiębiorstw w Unii Europejskiej zostanie objętych raportowaniem ESG?

Szacuje się, że dyrektywa CSRD obejmie około 50 000 przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Stanowi to wzrost w porównaniu do dyrektywy NFRD, którą objętych było od 2017 r. 11 000 przedsiębiorstw

Co to jest ESRS?

Dyrektywa CSRD jest ściśle powiązana ze standardami raportowania zrównoważonego rozwoju (ESRS). ESRS zawiera standardy i wytyczne na podstawie, których powinien zostać sporządzony raport ESG. Struktura każdego ESRS jest taka sama ponieważ zawiera te same obszary i zagadnienia do zaraportowania.

Istnieją dwa typy ESRS:

  • Standardy ogólne – obowiązujące wszystkie podmioty
  • Standardy sektorowe – mają zastosowanie do podmiotów działających w określonych sektorach

Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) definiuje ESRS i przesyła propozycje do Komisji Europejskiej. Komisja Europejska korzysta z doradztwa EFRAG przy ustalaniu ESRS jako aktów delegowanych. Akty delegowane obowiązują bezpośrednio i nie wymagają transpozycji do prawa krajowego.

W jaki sposób firma może przygotować się do audytu raportu ESG?

Zaleca się włączenie audytora w przygotowania raportu rocznego już na samym początku procesu przygotowania raportu ESG. Warto również zlecić audytorowi wczesne przeprowadzenie analizy istotności związanej z wyborem obszarów wybranych do raportowania ESG. Jeśli dopiero na późniejszym etapie zostanie stwierdzony niewłaściwy wybór obszarów do zaraportowania, przedsiębiorstwu będzie ciężko pozyskać dane niezbędne do tego obszaru.

Co jeśli przedsiębiorstwo nie zastosuje się w pełni do wymogu raportowania ESG ?

Przedsiębiorstwo spełnia wymogi dotyczące raportowania, jeżeli ujawnia wszystkie istotne informacje w odpowiednim czasie i w sposób zgodny z ESRS. Nawet jeśli przedsiębiorstwo nie jest w pełni zrównoważone to spełnia wymogi wynikające z CSRD i ESRS, gdy raport ESG dokładnie odzwierciedla jego działalność. Przedsiębiorstwo powinno podać ramy czasowe w których zapewni dostęp do brakujących informacji.  Jeśli w raporcie ESG brakuje istotnych informacji to biegły rewident odnotowuje ten fakt w swoim oświadczeniu. Niezłożenie raportu ESG stanowi przestępstwo gospodarcze i zgodnie z Ustawą o rachunkowości jest ono zagrożone karą grzywny albo karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Jaki jest wpływ dyrektywy CSRD na łańcuchy wartości?

Wpływ dyrektywy CSRD na łańcuchy wartości polega na tym, że partnerzy obecni w nim (w tym również podmioty niezobligowane do raportowania ESG) mogą otrzymać zapytania o informacje związane z ESG, które są niezbędne do celów raportowania i określania wpływu proponowanych usług lub produktów na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Przedsiębiorstwa w ten sposób zdobędą dokładną wiedzę dot. łańcucha wartości i stopnia jego zrównoważenia. Istnieją specyficzne standardy ESRS, takie jak ESRS S2 i ESRS E1, które wymagają informacji o łańcuchu wartości, w tym o zdrowiu i bezpieczeństwie pracowników w łańcuchu wartości oraz emisjach CO₂. 

Ślad Węglowy

Czym jest ślad węglowy?

Ślad węglowy to miara całkowitej ilości emisji CO (i innych gazów cieplarnianych) wywołanych bezpośrednio i pośrednio przez jednostkę, organizację, wydarzenie lub produkt w ciągu całego cyklu jego życia. Obejmuje emisje związane z produkcją, transportem, użytkowaniem i utylizacją.

Jakie są najważniejsze międzynarodowe porozumienia dotyczące redukcji emisji CO₂?

Najważniejsze międzynarodowe porozumienia to Protokół z Kioto (1997), który zobowiązywał kraje do redukcji emisji gazów cieplarnianych, oraz Porozumienie paryskie (2015), które ma na celu ograniczenie globalnego ocieplenia do poniżej 2 stopni Celsjusza w porównaniu z poziomem sprzed epoki przemysłowej.

Co to jest sekwestracja CO₂ ?

Sekwestracja CO₂ to proces wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla z atmosfery lub z emisji przemysłowych, aby zapobiec jego uwalnianiu do atmosfery. Może odbywać się poprzez technologie CCS (Carbon Capture and Storage), które przechowują CO₂ pod ziemią, lub poprzez naturalne procesy, takie jak zalesianie i rekultywacja gleb. 

Jakie są największe sektory emitujące CO₂?

Największe sektory emitujące CO₂ to energetyka (spalanie paliw kopalnych do produkcji energii), transport (samochody, samoloty, statki), przemysł (produkcja stali, cementu, chemikaliów), rolnictwo oraz gospodarka komunalna (ogrzewanie budynków, odpady). 

Jakie technologie mogą pomóc w redukcji emisji CO₂?

Technologie pomagające w redukcji emisji CO₂ to odnawialne źródła energii (wiatr, słońce, energia wodna), technologie efektywności energetycznej (izolacja budynków, energooszczędne urządzenia), samochody elektryczne, technologie CCS oraz zalesianie. 

Jakie są skutki ekonomiczne redukcji emisji CO₂?

Redukcja emisji CO₂ może prowadzić do wzrostu kosztów w krótkim okresie (inwestycje w nowe technologie, zmiany w infrastrukturze), ale długoterminowo przynosi korzyści ekonomiczne poprzez zmniejszenie kosztów zdrowotnych, poprawę jakości powietrza, ograniczenie skutków zmian klimatycznych i tworzenie nowych miejsc pracy w sektorze zielonej energii. 

Jakie są najważniejsze działania jednostkowe w celu zmniejszenia własnego śladu węglowego?

Najważniejsze działania jednostkowe to oszczędzanie energii (wyłączanie świateł, korzystanie z energooszczędnych urządzeń), wybieranie transportu publicznego, jazda na rowerze, ograniczanie lotów samolotem, redukcja zużycia mięsa, recykling, sadzenie drzew oraz wspieranie zielonych inicjatyw i polityk. 

Jakie kraje emitują najwięcej CO₂ na świecie?

Najwięksi emitenci CO₂ to Chiny, Stany Zjednoczone, Indie, Rosja i Japonia. Te kraje odpowiadają za znaczną część globalnych emisji ze względu na swoje duże populacje, intensywną industrializację i wysokie zużycie paliw kopalnych. 

Czym jest neutralność węglowa?

Neutralność węglowa, znana również jako zerowy bilans węglowy, to stan, w którym całość emisji CO₂ jest zrównoważona przez działania mające na celu ich usunięcie z atmosfery, takie jak zalesianie, inwestycje w odnawialne źródła energii oraz technologie wychwytywania i składowania CO₂. 

Jakie są różnice między CO₂ a innymi gazami cieplarnianymi?

CO₂ jest jednym z głównych gazów cieplarnianych, ale inne gazy, takie jak metan (CH₄), podtlenek azotu (N₂O) i fluorowęglowodory (HFC), mają znacznie większy potencjał ocieplenia globalnego (GWP) na jednostkę masy. Metan, na przykład, jest około 25 razy bardziej efektywny w zatrzymywaniu ciepła w atmosferze niż CO₂ w ciągu 100 lat, mimo że jego koncentracja w atmosferze jest niższa.

Kredyt ekologiczny

Przyznanie dofinansowania w ramach funduszy europejskich zależy od wielu czynników określonych w dokumentacji konkursowej. Kluczowe aspekty to zgodność projektu z celami programu, kwalifikowalność wnioskodawcy i kosztów, jakość merytoryczna projektu oraz spełnienie wymogów formalnych.  Przyznanie kredytu przez PKO Bank Polski S.A. uzależnione jest od zdolności kredytowej  kredytobiorcy. Zdolność kredytowa oznacza zdolność do spłaty zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie. W celu dokonania oceny zdolności kredytowej PKO Bank Polski S.A. może wymagać od  kredytobiorcy przedłożenia niezbędnych dokumentów i informacji. Decyzja o przyznaniu kredytu jest podejmowana na podstawie analizy tych danych i może skutkować odmową w przypadku niewystarczającej zdolności kredytowej.

Czy BGK publikuje listę audytorów rekomendowanych dla Kredytu ekologicznego?

Nie, BGK nie prowadzi listy rekomendowanych audytorów. Wnioskodawca może zlecić przygotowanie audytu wybranemu audytorowi lub samodzielnie sporządzić dokument, o ile posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności. Należy pamiętać, że BGK podczas oceny merytorycznej weryfikuje prawidłowość sporządzenia dokumentu audytu, który jest kluczowym dokumentem z punktu widzenia wyboru projektów. Dlatego należy zadbać o jego najwyższą jakość. Wykaz dostępny na stronie BGK jest listą ekspertów z różnych dziedzin współpracujących z BGK w zakresie m.in. oceny projektów. Eksperci z listy nie mogą sporządzać audytów na potrzeby projektów Kredytu ekologicznego.

Czy mogę załączyć do wniosku o dofinansowanie promesę kredytu ekologicznego wystawioną przez firmę spoza listy banków kredytujących znajdujących się na stronie internetowej BGK?

Promesa kredytu ekologicznego może być wystawiona wyłącznie przez jeden z banków kredytujących wskazanych na stronie w zakładce "Banki kredytujące". Promesy kredytu ekologicznego wystawione przez inne podmioty nie będą uznawane przez BGK.

Czy mogę przesłać promesę kredytu ekologicznego do BGK w późniejszym terminie, jeżeli nie zdążę pozyskać jej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie?

Nie – promesa kredytu ekologicznego musi zostać dołączona do wniosku o dofinansowanie w momencie jego złożenia w Generatorze wniosków o dofinansowanie.

Czy mogę zastąpić kredyt ekologiczny leasingiem lub pożyczką leasingową?

Nie ma takiej możliwości – podstawą finansowania może być wyłącznie kredyt ekologiczny udzielony przez banki kredytujące wskazane na stronie w zakładce "Banki kredytujące". 

Czy dotacja wypłacana przez BGK w kredycie ekologicznym musi być koniecznie przeznaczona na spłatę kredytu ekologicznego?

Tak, dotacja wypłacana przez BGK służy wyłącznie spłacie kapitału kredytu ekologicznego udzielonego przedsiębiorcy przez Bank kredytujący na finansowanie inwestycji.

Jaka jest minimalna kwota kredytu ekologicznego, którą muszę wykorzystać aby uzyskać przysługujące mi dofinansowanie? Firma dysponuje środkami własnymi i chce w jak największym stopniu finansować samodzielnie inwestycję.

Dofinansowanie wypłacane przez BGK służy wyłącznie spłacie kapitału kredytu ekologicznego. Oznacza to, że kwota kapitału kredytu ekologicznego nie powinna być niższa niż kwota wnioskowanego dofinansowania.

Czy mogę skorzystać z dofinansowania w Kredycie ekologicznym na dokończenie trwającej budowy nowego budynku lub trwającego remontu/przebudowy istniejącego budynku?

Nie ma możliwości dofinansowania kosztów związanych z dokończeniem trwającej budowy/remontu/przebudowy nowego lub istniejącego budynku. Prace nad inwestycją-projektem można rozpocząć najwcześniej dzień po złożeniu wniosku do BGK.

Czy jeżeli z Dokumentu audytu będzie wynikać konieczność budowy nowego budynku zamiast remontu istniejącego to czy możliwe jest dofinansowanie takiej inwestycji?

Nie ma możliwości dofinansowania kosztów związanych z budową nowego budynku.

Czy jeżeli zaplanowane prace budowlane wymagają pozyskania pozwolenia na budowę to czy muszę je posiadać w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie do BGK?

Nie ma takiej konieczności, ewentualne pozwolenie na budowę wraz z dokumentacją niezbędną do jego pozyskania można dostarczyć w momencie podpisywania umowy o dofinansowanie lub po jej podpisaniu.

Kiedy najwcześniej mogę rozpocząć prace związane z termomodernizacją budynku?

Rozpoczęcie realizacji projektu może nastąpić najwcześniej dzień po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie do BGK.

Czy mogę nabyć instalację OZE o mocy np. 20 proc. wyższej niż moje zapotrzebowanie i odsprzedawać nadwyżkę energii do sieci energetycznej?

Moc instalacji OZE powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa tak aby wytworzona energia była zużywana na potrzeby własne firmy. Nie więcej niż 20 proc. zaplanowanej do wytworzenia energii (na podstawie analizy ex ante) może zostać sprzedana.

Prowadzę działalność gospodarczą w wynajmowanym od zewnętrznego podmiotu budynku, który wymaga termomodernizacji. Właściciel budynku wyraża zgodę, abym przeprowadził niezbędne prace w tym zakresie. Czy mogę wnioskować o dofinansowanie w Kredycie ekologicznym?

Termomodernizacja może dotyczyć wynajmowanego przez wnioskodawcę od zewnętrznego podmiotu budynku. Wnioskodawca musi posiadać umowę najmu nieruchomości na okres obejmujący co najmniej okres realizacji i trwałości projektu (Okres trwałości projektu dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wynosi 3 lata, dla przedsiębiorstw small mid-caps i mid-caps 5 lat. Okres ten rozpoczyna się w dniu wypłaty ostatniej transzy dofinansowania przez BGK). Wnioskodawca bierze na siebie pełną i wyłączną odpowiedzialność za utrzymanie trwałości projektu w miejscu jego realizacji i musi być świadomy, że w przypadku ewentualnego zaprzestania możliwości korzystania z budynku (w sytuacji np. wypowiedzenia umowy najmu) konieczny może być zwrot uzyskanego dofinansowania. Szczegóły opisano w rozdziale 4 Przewodnika kwalifikowalności wydatków.

Czy wymaganą oszczędność minimum 30 proc. energii pierwotnej muszę osiągnąć w zakresie projektu czy w zakresie całości mojej działalności gospodarczej?

Wymaganą oszczędność energii pierwotnej należy osiągnąć w odniesieniu do w zakresu objętego projektem.

Czy mogę przesłać Dokument audytu do BGK w późniejszym terminie, jeżeli nie zdążę pozyskać go do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie?

Nie – Dokument audytu musi zostać dołączony do wniosku o dofinansowanie w momencie jego złożenia w Generatorze wniosków o dofinansowanie.

Chcę w projekcie zainstalować OZE, nic więcej. Czy mimo to muszę wykonywać analizę zasadności termomodernizacji budynku?

Tak, analiza zasadności termomodernizacji budynku (czyli audyt energetyczny przedsięwzięcia termomodernizacyjnego) jest zawsze obowiązkowym elementem dokumentu audytu. Ponadto wykonanie termomodernizacji jest obowiązkowym elementem projektu jeśli z audytu energetycznego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wynika konieczność przeprowadzenia termomodernizacji.

Czy istnieją wymogi posiadania uprawnień przez osoby przeprowadzające audyty i przygotowujące dokument audytu?

Nie ma wymagań dot. posiadania uprawnień przez osoby, które przeprowadzają audyty i przygotowują dokument audytu. Wnioskodawca odpowiada jednak za wniosek w tym jakość danych, które są w nim zawarte, a dokument ten jest elementem wniosku. Wniosek z załącznikami jest analizowany podczas oceny projektu.

Co należy zrobić z wymienianymi maszynami i urządzeniami?

Dotychczas wykorzystywane maszyny/urządzenia, które mają być wymienione na nowe (bardziej energooszczędne) nie będą mogły pozostać w ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa ani nie będą mogły być w jakikolwiek sposób używane w przedsiębiorstwie.

Czy wnioskodawca, który posiada 2 budynki w tej samej miejscowości musi złożyć dwa wnioski?

Wnioskodawca musi złożyć dwa wnioski o dofinansowanie, jeżeli budynki nie znajdują się w jednej lokalizacji zgodnie z opisem zawartym w punkcie 9 Instrukcji wypełniania wniosku lub jeżeli dotyczą dwóch różnych projektów.

Czy w ramach inwestycji możliwa jest budowa lub rozbudowa budynku lub jego części?

Nie, w projekcie możliwy jest wyłącznie remont lub adaptacja istniejącego budynku w celu zwiększenia jego efektywności energetycznej.

Jakimi dokładnie dokumentami musi dysponować Wnioskodawca: audytem energetycznym przedsiębiorstwa, audytem energetycznym przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oraz audytem efektywności energetycznej czy audytem energetycznym przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oraz audytem efektywności energetycznej?

Wnioskodawca do wniosku załącza dokument audytu przygotowany zgodnie z wymogami dla Działania. Szczegóły dotyczące wymogów są ujęte w przewodniku dotyczącym sporządzenia dokumentu audytu. Zgodnie z kryteriami wyboru dla Działania, audyt energetyczny przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest obowiązkowym elementem dokumentu audytu, natomiast audyt efektywności energetycznej jest elementem opcjonalnym.

Ścieżka SMART

Przyznanie dofinansowania w ramach funduszy europejskich zależy od wielu czynników określonych w dokumentacji konkursowej. Kluczowe aspekty to zgodność projektu z celami programu, kwalifikowalność wnioskodawcy i kosztów, jakość merytoryczna projektu oraz spełnienie wymogów formalnych. Projekty są oceniane pod kątem innowacyjności, wykonalności i potencjalnych rezultatów. Wnioskodawca musi także wykazać zdolność finansową do realizacji projektu. Decydującym kryterium w naborach konkursowych jest liczba punktów zdobytych w ocenie. Ostateczna decyzja zależy również od dostępności środków finansowych. Szczegóły zawiera dokumentacja naboru, którą należy dokładnie przeanalizować przed złożeniem wniosku.

Na jakiej podstawie określić wielkość przedsiębiorstwa?

Wnioskodawca określa wielkość przedsiębiorstwa samodzielnie w oparciu o istniejące przepisy prawa i przedstawia oświadczenie zgodnie ze wzorem instytucji pośredniczącej. Wnioskodawcy mogą skorzystać z narzędzia kwalifikator MŚP. Dostępnego na stronie kwalifikator.parp.gov.pl.

Jaki jest maksymalny czas trwania projektów?

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w ramach projektu można ponosić wydatki w okresie kwalifikowalności, czyli do 31 grudnia 2029 roku.

Czy pomoc publiczna będzie udzielana w wysokości zgodnie z mapą pomocy regionalnej?

Tak, w przypadku, gdy pomoc udzielana jest jako regionalna pomoc inwestycyjna, art. 14 rozporządzenia 651/2014, jej wysokość musi być zgodna z mapą pomocy regionalnej. Szczegóły dotyczące poziomu dofinansowania przedstawione zostały w przewodniku kwalifikowalności wydatków dla pierwszego priorytetu - tabela numer 2 pt. intensywności wsparcia dla regionalnej pomocy inwestycyjnej (strony numer 47-48).

Czy można realizować projekt w więcej niż jednej lokalizacji z różną intensywnością regionalnej pomocy? Na przykład w różnych województwach. Jaką intensywność pomocy wskazać?

Tak, istnieje taka możliwość. W przypadku realizacji projektu w więcej niż jednej lokalizacji z różną intensywnością należy przyjąć najniższą intensywność.

Czy osoba zatrudniona na podstawie umowy B2B może być traktowana jako personel B+R?

Nie. Umowy B2B oraz umowy o dzieło powinny być rozliczane w kategorii usługi zewnętrzne, podwykonawstwo.

Czy w przypadku wyboru podwykonawcy świadczącego pracę na podstawie umowy B2B należy stosować zasadę konkurencyjności? Czy możliwe jest wyłączenie?

W kategorii usługi zewnętrzne (podwykonawstwo) wszyscy wykonawcy tj. jednoosobowe działalności gospodarcze, czy osoby fizyczne muszą być wybrani zgodnie z zasadą konkurencyjności niezależnie od formy prawnej wykonawcy prac w ramach podwykonawstwa.

Czy dopuszczone jest udzielanie zamówienia powiązanemu podmiotowi?

Jeżeli chodzi o podmioty powiązane na gruncie wytycznych, obowiązuje zakaz udzielania zamówień podmiotom powiązanym i jednocześnie nie przewidziano możliwości uzyskania zgody od instytucji będącej stroną umowy.

Czy w konkursie jeden wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek, czy może złożyć kilka wniosków równolegle?

Dokumentacja konkursowa nie określa maksymalnej ilości wniosków, jaką może złożyć przedsiębiorca. Składane wnioski powinny dotyczyć jednak różnych zakresów rzeczowych i finansowych.

Czy możemy rozpocząć moduł wdrożenie przed zakończeniem modułu B+R? Czy moduły mogą się nakładać na siebie czasowo?

Jest możliwe, żeby prace wdrożeniowe w module Wdrożenie innowacji rozpoczęły się w trakcie realizacji modułu B+R, jednak zgodnie z postanowieniami umowy zawieranej z beneficjentem, dofinansowanie na wdrożenie wyników prac B+R objętych modułem B+R może zostać przekazane po pozytywnej weryfikacji wyników prac B+R przez instytucje. Do tego czasu beneficjent ponosi wydatki na moduł Wdrożenie innowacji wyłącznie ze środków własnych.

Czy wymagana jest opłacalność w wariancie bez dotacji? Czy wystarczy zapewnienie opłacalności w wariancie z dotacją?

Aby projekt został uznany za opłacalny NPV musi być większe od zera dla wariantu bez dotacji. Wariant NPV z dotacją ma jedynie charakter poglądowy, pokazujący jaki wpływ ma dotacja na opłacalność projektu.

W jakiej kategorii wydatków kwalifikowane mogą być wynagrodzenia kadry badawczo-rozwojowej i jakie są dopuszczalne formy zatrudnienia?

W ramach modułu B+R jest kategoria ''personel projektu''. W tej kategorii są kwalifikowane koszty osób zatrudnionych na umowę o pracę, ale także zatrudnionych w formie umów cywilnoprawnych. Przy czym te umowy cywilnoprawne mogą być tylko umowami zlecenia. Natomiast ww. umowy zlecenia mogą być zawarte zarówno z osobami, które są zatrudnione u przedsiębiorcy na umowę o pracę, jak i z innymi osobami. Jeżeli te osoby wskażemy w projekcie z imienia i nazwiska, w kategorii „personel projektu”, to wówczas do tych osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę lub umowy zlecenia nie ma zastosowania zasada konkurencyjności, czyli tryb wyboru wykonawcy, który co do zasady należy stosować, wybierając wykonawców w programach finansowanych ze środków europejskich, co wynika z wytycznych kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.  Jeżeli chodzi o osoby zatrudnione w innych formach, to takie wydatki są kwalifikowane w innej kategorii wydatków - ''podwykonawstwo, usługi zewnętrzne''. Do tej kategorii kwalifikujemy usługi zlecone innym podmiotom, osobom prowadzącym działalność gospodarczą lub np. w formie umowy o dzieło. Niezależnie od tego, czy takie osoby zostaną wymienione we wniosku o dofinansowanie, to do wyboru tych osób, wykonawców czy podwykonawców, ma zastosowanie zasada konkurencyjności, w każdym przypadku. 

Czy w ramach jednego projektu można prowadzić prace B+R i je wdrożyć oraz wdrożyć rozwiązanie zakupione w ramach licencji?

Należy podkreślić, że nie ma możliwości realizacji projektu, w którym będą realizowane dwa moduły Wdrożenie Innowacji. Jeżeli przedsiębiorca przygotowując projekt i przewidując w nim moduł Wdrożenie Innowacji musi się zdecydować, czy moduł Wdrażanie Innowacji dotyczy wyników prac badawczo-rozwojowych, będących przedmiotem modułu B+R, który zawarł w projekcie, czy to jest moduł, który dotyczy wyników prac badawczo-rozwojowych zrobionych wcześniej poza projektem, czy właśnie nabytych w ramach licencji.

Czy zachodzi konflikt interesów w sytuacji, kiedy kierownik prac badawczo-rozwojowych jest zatrudniony na tej samej uczelni, która jest podwykonawcą prac B+R, ale na innym wydziale niż wydział, w którym pracuje, w którym będzie podpisana umowa o usługi prac B+R ? Czy różne wydziały tej samej uczelni traktowane są jako konflikt interesów?

W takiej sytuacji konflikt interesów nie zachodzi. Zgodnie z treścią kryterium „Potencjał do realizacji dla modułu B+R”, wykonawcą prac w ramach podwykonawstwa, nie może być podstawowa jednostka organizacyjna uczelni, np. wydział, z którym kierownik B+R lub kierownik zarządzający modułem pozostaje w stosunku pracy, w stosunku cywilnoprawnym lub innej formie współpracy. W sytuacji, gdy kierownik prac B+R jest zatrudniony na tym samym wydziale, który świadczy usługi podwykonawstwa w projekcie, wówczas konflikt interesów zachodzi i taka sytuacja jest wykluczona. Z uwagi na to, że poszczególne wydziały uczelni charakteryzują się określoną autonomią i odrębnością organizacyjną, przyjęto, że konflikt interesów w sytuacji, gdy kierownik prac B+R jest z innego wydziału, a podwykonawcą jest inny wydział tej samej uczelni to konflikt interesów nie występuje. Żeby zweryfikować tą kwestię należy ustalić macierzysty wydział w którym jest zatrudniony kierownik prac B+R.

Co jeśli w projekcie składającym się z modułu B+R i dodatkowych modułów w trakcie realizacji projektu wartość wydatków z modułu B+R będzie niższa niż 20% wartości wydatków kwalifikowalnych całego projektu (co jest jednym z warunków obowiązkowych na etapie oceny, w ramach kryterium Budżet modułu B+R)?

Zmiana w trakcie realizacji projektu badawczo-rozwojowego, która jest związana z powstaniem oszczędności, np. w toku wyboru wykonawców i która nie jest związana ze zmianą rzeczową, zmniejszeniem zakresu modułu B+R, nie wywołuje żadnych sankcji oraz żadnych negatywnych skutków wobec przedsiębiorcy. Jeżeli Beneficjent dokłada należytej staranności, żeby projekt zrealizować zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie oraz realizuje poszczególne etapy projektu badawczego, pozyskuje wykonawców, podwykonawców i kupuje komponenty, ale robi to trochę taniej niż założył pierwotnie we wniosku o dofinansowanie i spada poniżej progu 20% to nie poniesie żadnych negatywnych konsekwencji. Natomiast w przypadku, gdy Beneficjent w toku realizacji projektu wnioskował o wyłączenie jakichś zadań, które wcześniej wskazywał, że są niezbędne i to byłoby znaczące obniżenie wartości tego modułu badawczo-rozwojowego, to sytuacja będzie analizowana indywidulanie pod kątem obejścia wymogu, który w konkursie obowiązuje, czyli wymogu, że moduł badawczo-rozwojowy musi wynosić co najmniej 20% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych. W takiej sytuacji będą zastosowane odpowiednie zapisy umowy o dofinansowanie oraz przepisy o finansach publicznych.

Natomiast może wystąpić sytuacja związana z zaprzestaniem realizacji prac badawczo-rozwojowych, gdy ich dalsze prowadzenie nie ma sensu, nie jest uzasadnione, bo już widać z dotychczasowych prac, że nie zostanie osiągnięty pierwotnie zaplanowany efekt. Wtedy przedsiębiorca jest zobowiązany zgodnie z umową o dofinansowanie do zaprzestania realizacji prac badawczo-rozwojowych, złożenia ostatniego wniosku o płatność, w tym module. Po potwierdzeniu, że rzeczywiście te okoliczności obiektywne zaszły, przedsiębiorca zachowuje prawo do dofinansowania, które należy mu się za dotychczas przeprowadzane prace badawczo-rozwojowe i to nie eliminuje możliwości dalszej realizacji projektu w pozostałych modułach, mimo że warunek 20% nie będzie zachowany. 

Wkład własny finansowany ze środków własnych, z bieżącej działalności oraz w większości z kredytu. W którym momencie najpóźniej wnioskodawca powinien okazać promesę czy umowę kredytową?

Przede wszystkim nie ma wymogu dołączenia promesy kredytowej do wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z regulaminem wyboru projektów, jedynym załącznikiem wymaganym do dołączenia do wniosku o dofinansowanie jest model finansowy, czyli zestawienie danych finansowych, historycznych i prognostycznych dotyczących realizacji projektu. Natomiast promesa czy umowa kredytowa nie jest dokumentem, wymaganym wraz ze złożeniem wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z regulaminem wyboru projektów, dokument potwierdzający zewnętrzne źródła finansowania, czyli umowa kredytowa, czy umowa leasingowa, czy umowa pożyczki będzie wymagany do przedstawienia przed zawarciem umowy o dofinansowanie. Czyli przedsiębiorca, który zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie przeszedł do rozpoczęcia pierwszego modułu, przykładowo potrzebuje finansowania zewnętrznego, powinien tę promesę przedstawić najpóźniej przed zawarciem umowy o dofinansowanie. Natomiast regulamin dopuszcza też taką sytuację, kiedy umowy kredytowej czy umowy pożyczki przed zawarciem umowy o dofinansowanie przedsiębiorca nie dołącza. I to dotyczy sytuacji, kiedy zewnętrzne finansowanie nie jest potrzebne od razu, z samym rozpoczęciem pierwszego modułu w projekcie, tylko jest potrzebne w dalszej części realizacji projektu w którymś z następnych, np. modułów. Wtedy w umowie o dofinansowanie określony jest termin, do którego przedsiębiorca umowę będzie musiał dostarczyć. Natomiast istotna informacja jest taka, że finansowanie w projekcie nie będzie uruchomione do czasu, do kiedy umowa potwierdzająca zewnętrzne finansowanie nie zostanie dostarczona w ramach danego modułu.

W sytuacji, gdy eksperci oceniając projekt i oceniając kryterium, np. zdolność do sfinansowania projektu, będą mieć jakieś wątpliwości w tym obszarze to będą mogli zwrócić się do przedsiębiorcy o dołączenie dodatkowych informacji lub dokumentów, np. informacji potwierdzających zaawansowanie procesu pozyskiwania zewnętrznego finansowania. 

CSRD/ESRS

Czym jest CSRD?

CSRD to europejska dyrektywa nakładająca na firmy obowiązek raportowania ESG. Raport ten jest częścią sprawozdania z działalności spółki i musi zostać poddany kontroli przez audytora zewnętrznego. Dyrektywa CSRD opisuje jakie informacje musi zawierać raport ESG.

Raport ten powinien zawierać:

  • wpływ firmy na społeczeństwo i środowisko,
  • role zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu firmą,
  • szanse oraz zagrożenia finansowe związane ze zrównoważonym
  • rozwojem,
  • znaczenie zrównoważonego rozwoju w strategii firmy oraz zarządzania ryzykiem,
  • cele wyznaczone do osiągnięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Jak CSRD odnosi się do polskiego prawa?

Pod koniec 2024 roku Dyrektywa CSRD została przetransponowana do polskiego prawa ustawą z dnia 6 grudnia 2024 roku o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza obowiązek sporządzania Sprawozdania Zrównoważonego Rozwoju od 2025 roku ze skutkiem za rok 2024. 

Obowiązek stosuje się do jednostek będących:

  • spółką kapitałową;
  • spółką komandytowo-akcyjną;
  • spółką jawną albo spółką komandytową, której wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej;
  • zakładem ubezpieczeń;
  • zakładem reasekuracji;
  • bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.

Obowiązku nie stosuje się do:

  • mikroprzedsiębiorstw;
  • funduszy inwestycyjnych otwartych;
  • funduszy inwestycyjnych zamkniętych;
  • specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych;
  • alternatywnych spółek inwestycyjnych. 

Sprawozdawczość Zrównoważonego Rozwoju będzie częścią sprawozdania z działalności składanym wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym do Krajowego Rejestru Sądowego.

Jakie są główne cele raportowania ESG?

Komisja Europejska sformułowała 3 cele związane z wymogiem raportowania ESG:

  • zmniejszenie ryzyka związanego ze zmianami klimatycznymi oraz innymi obszarami ESG takimi jak prawa człowieka,
  • zmiana przepływu kapitału, która zapewni podejmowanie większej ilości zrównoważonych inwestycji,
  • przejmowanie odpowiedzialności za działania związane z wpływem na społeczeństwo oraz środowisko.

Jakie są powody publikowania raportu zrównoważonego rozwoju?

Istnieje kilka powodów dla których przedsiębiorstwa powinny publikować raporty ESG. Między innymi:

  • Obowiązek prawny wynikający z Ustawy o rachunkowości,
  • budowanie zaufania rynków finansowych i polepszanie sobie dostępu do kapitału,
  • budowanie przewagi konkurencyjnej,
  • budowanie reputacji oraz marki przedsiębiorstwa,
  • współpraca w całym łańcuchu wartości i zapewnienie jego przejrzystości,
  • branie odpowiedzialności za wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa.

Dla kogo przeznaczony jest raport ESG?

Raport ESG jest przeznaczony przede wszystkim dla interesariuszy finansowych, takich jak akcjonariusze, banki, wierzyciele i inne podmioty finansowe. Poza tym jest także spora grupa interesariuszy dla których istotne jest pozyskanie informacji na temat wpływu przedsiębiorstwa na otaczające środowisko. Przykładami są pracownicy, związki zawodowe, klienci, lokalni mieszkańcy, grupy społecznego zainteresowania oraz organizacje pozarządowe, które koncentrują się na środowisku i prawach człowieka. Co więcej, ujawnione informacje są również intersujące dla takich podmiotów jak partnerzy biznesowi, rządy, analitycy i pracownicy naukowi.

Ile przedsiębiorstw w Unii Europejskiej zostanie objętych raportowaniem ESG?

Szacuje się, że dyrektywa CSRD obejmie około 50 000 przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Stanowi to wzrost w porównaniu do dyrektywy NFRD, którą objętych było od 2017 r. 11 000 przedsiębiorstw

Co to jest ESRS?

Dyrektywa CSRD jest ściśle powiązana ze standardami raportowania zrównoważonego rozwoju (ESRS). ESRS zawiera standardy i wytyczne na podstawie, których powinien zostać sporządzony raport ESG. Struktura każdego ESRS jest taka sama ponieważ zawiera te same obszary i zagadnienia do zaraportowania.

Istnieją dwa typy ESRS:

  • Standardy ogólne – obowiązujące wszystkie podmioty
  • Standardy sektorowe – mają zastosowanie do podmiotów działających w określonych sektorach

Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) definiuje ESRS i przesyła propozycje do Komisji Europejskiej. Komisja Europejska korzysta z doradztwa EFRAG przy ustalaniu ESRS jako aktów delegowanych. Akty delegowane obowiązują bezpośrednio i nie wymagają transpozycji do prawa krajowego.

W jaki sposób firma może przygotować się do audytu raportu ESG?

Zaleca się włączenie audytora w przygotowania raportu rocznego już na samym początku procesu przygotowania raportu ESG. Warto również zlecić audytorowi wczesne przeprowadzenie analizy istotności związanej z wyborem obszarów wybranych do raportowania ESG. Jeśli dopiero na późniejszym etapie zostanie stwierdzony niewłaściwy wybór obszarów do zaraportowania, przedsiębiorstwu będzie ciężko pozyskać dane niezbędne do tego obszaru.

Co jeśli przedsiębiorstwo nie zastosuje się w pełni do wymogu raportowania ESG ?

Przedsiębiorstwo spełnia wymogi dotyczące raportowania, jeżeli ujawnia wszystkie istotne informacje w odpowiednim czasie i w sposób zgodny z ESRS. Nawet jeśli przedsiębiorstwo nie jest w pełni zrównoważone to spełnia wymogi wynikające z CSRD i ESRS, gdy raport ESG dokładnie odzwierciedla jego działalność. Przedsiębiorstwo powinno podać ramy czasowe w których zapewni dostęp do brakujących informacji.  Jeśli w raporcie ESG brakuje istotnych informacji to biegły rewident odnotowuje ten fakt w swoim oświadczeniu. Niezłożenie raportu ESG stanowi przestępstwo gospodarcze i zgodnie z Ustawą o rachunkowości jest ono zagrożone karą grzywny albo karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Jaki jest wpływ dyrektywy CSRD na łańcuchy wartości?

Wpływ dyrektywy CSRD na łańcuchy wartości polega na tym, że partnerzy obecni w nim (w tym również podmioty niezobligowane do raportowania ESG) mogą otrzymać zapytania o informacje związane z ESG, które są niezbędne do celów raportowania i określania wpływu proponowanych usług lub produktów na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Przedsiębiorstwa w ten sposób zdobędą dokładną wiedzę dot. łańcucha wartości i stopnia jego zrównoważenia. Istnieją specyficzne standardy ESRS, takie jak ESRS S2 i ESRS E1, które wymagają informacji o łańcuchu wartości, w tym o zdrowiu i bezpieczeństwie pracowników w łańcuchu wartości oraz emisjach CO₂. 

Ślad Węglowy

Czym jest ślad węglowy?

Ślad węglowy to miara całkowitej ilości emisji CO (i innych gazów cieplarnianych) wywołanych bezpośrednio i pośrednio przez jednostkę, organizację, wydarzenie lub produkt w ciągu całego cyklu jego życia. Obejmuje emisje związane z produkcją, transportem, użytkowaniem i utylizacją.

Jakie są najważniejsze międzynarodowe porozumienia dotyczące redukcji emisji CO₂?

Najważniejsze międzynarodowe porozumienia to Protokół z Kioto (1997), który zobowiązywał kraje do redukcji emisji gazów cieplarnianych, oraz Porozumienie paryskie (2015), które ma na celu ograniczenie globalnego ocieplenia do poniżej 2 stopni Celsjusza w porównaniu z poziomem sprzed epoki przemysłowej.

Co to jest sekwestracja CO₂ ?

Sekwestracja CO₂ to proces wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla z atmosfery lub z emisji przemysłowych, aby zapobiec jego uwalnianiu do atmosfery. Może odbywać się poprzez technologie CCS (Carbon Capture and Storage), które przechowują CO₂ pod ziemią, lub poprzez naturalne procesy, takie jak zalesianie i rekultywacja gleb. 

Jakie są największe sektory emitujące CO₂?

Największe sektory emitujące CO₂ to energetyka (spalanie paliw kopalnych do produkcji energii), transport (samochody, samoloty, statki), przemysł (produkcja stali, cementu, chemikaliów), rolnictwo oraz gospodarka komunalna (ogrzewanie budynków, odpady). 

Jakie technologie mogą pomóc w redukcji emisji CO₂?

Technologie pomagające w redukcji emisji CO₂ to odnawialne źródła energii (wiatr, słońce, energia wodna), technologie efektywności energetycznej (izolacja budynków, energooszczędne urządzenia), samochody elektryczne, technologie CCS oraz zalesianie. 

Jakie są skutki ekonomiczne redukcji emisji CO₂?

Redukcja emisji CO₂ może prowadzić do wzrostu kosztów w krótkim okresie (inwestycje w nowe technologie, zmiany w infrastrukturze), ale długoterminowo przynosi korzyści ekonomiczne poprzez zmniejszenie kosztów zdrowotnych, poprawę jakości powietrza, ograniczenie skutków zmian klimatycznych i tworzenie nowych miejsc pracy w sektorze zielonej energii. 

Jakie są najważniejsze działania jednostkowe w celu zmniejszenia własnego śladu węglowego?

Najważniejsze działania jednostkowe to oszczędzanie energii (wyłączanie świateł, korzystanie z energooszczędnych urządzeń), wybieranie transportu publicznego, jazda na rowerze, ograniczanie lotów samolotem, redukcja zużycia mięsa, recykling, sadzenie drzew oraz wspieranie zielonych inicjatyw i polityk. 

Jakie kraje emitują najwięcej CO₂ na świecie?

Najwięksi emitenci CO₂ to Chiny, Stany Zjednoczone, Indie, Rosja i Japonia. Te kraje odpowiadają za znaczną część globalnych emisji ze względu na swoje duże populacje, intensywną industrializację i wysokie zużycie paliw kopalnych. 

Czym jest neutralność węglowa?

Neutralność węglowa, znana również jako zerowy bilans węglowy, to stan, w którym całość emisji CO₂ jest zrównoważona przez działania mające na celu ich usunięcie z atmosfery, takie jak zalesianie, inwestycje w odnawialne źródła energii oraz technologie wychwytywania i składowania CO₂. 

Jakie są różnice między CO₂ a innymi gazami cieplarnianymi?

CO₂ jest jednym z głównych gazów cieplarnianych, ale inne gazy, takie jak metan (CH₄), podtlenek azotu (N₂O) i fluorowęglowodory (HFC), mają znacznie większy potencjał ocieplenia globalnego (GWP) na jednostkę masy. Metan, na przykład, jest około 25 razy bardziej efektywny w zatrzymywaniu ciepła w atmosferze niż CO₂ w ciągu 100 lat, mimo że jego koncentracja w atmosferze jest niższa.

Materiały zamieszczone w serwisie Energia Transformacji mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią opinii prawnej ani doradztwa prawnego lub inwestycyjnego. Wszelkie treści dotyczące regulacji prawnych są aktualne na dzień ich publikacji/aktualizacji i nie przedstawiają oceny podlegania lub niepodlegania przez użytkowników serwisu obowiązkom z nich wynikających. Ocena taka powinna być dokonana przez podmiot zobowiązany w oparciu o przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

Wszystkie treści zamieszczone w serwisie są wyrazem oceny autorów w dniu publikacji i mogą ulec zmianie. Żadna część, ani całość materiałów nie może być powielana i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez uprzedniej pisemnej zgody PKO Banku Polskiego.