Wyszukiwanie

logo PKO logo Energia Transformacji

NFOŚiGW uruchomił w ramach programu priorytetowego „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”.

08.04.2025

Rusza miliard złotych dotacji na stacje ładowania dla ciężarówek elektrycznych! NFOŚiGW otwiera kluczowy program dla dekarbonizacji transportu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił 31 marca 2025 roku długo oczekiwany nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”. Na pierwszy etap tego kluczowego przedsięwzięcia przeznaczono kwotę 1 miliarda złotych, pochodzącą ze środków unijnego Funduszu Modernizacyjnego.

Wsparcie udzielane jest w formie bezzwrotnej dotacji, która może pokryć nawet do 100% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Należy jednak zaznaczyć, że wypłata środków następuje wyłącznie w formie refundacji poniesionych i udokumentowanych wydatków.

Beneficjentami programu mogą być przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, którzy posiadają siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Co istotne, program ten nie jest skierowany bezpośrednio do Operatorów Systemów Dystrybucyjnych (OSD).

Program „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego” finansuje inwestycje polegające na budowie nowych lub rozbudowie istniejących ogólnodostępnych stacji ładowania prądem stałym (DC), przeznaczonych dla elektrycznych pojazdów ciężarowych. Wsparcie obejmuje również modernizację istniejących stacji, której celem jest zwiększenie mocy punktów ładowania do wymaganego minimum 350 kW. Program w obecnej formie nie przewiduje wsparcia dla stacji tankowania wodoru.

Kluczowym elementem programu jest lokalizacja planowanych inwestycji. Muszą one znajdować się:

  • wzdłuż drogowej sieci bazowej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi tej sieci,
  • na obszarze centrum logistycznego (określanego jako DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego, bądź w odległości do 3 km jazdy od wjazdu/wyjazdu do tych obiektów.

Koszty kwalifikowane w programie obejmują szeroki zakres wydatków niezbędnych do realizacji inwestycji. Są to m.in. koszty nabycia środków trwałych bezpośrednio związanych z budową lub rozbudową stacji ładowania (z wyłączeniem kosztów budowy i modernizacji instalacji OZE), koszty budowy instalacji przyłączeniowej do sieci elektroenergetycznej (w tym budowy niezbędnych stacji transformatorowych), a także koszty montażu i robót budowlanych. Program dopuszcza również możliwość dofinansowania w formie dopłat do rat kapitałowych leasingu finansowego środków trwałych.

Nabór wniosków w ramach programu rozpoczął się 31 marca 2025 roku i potrwa do 31 sierpnia 2025 roku. Potencjalni wnioskodawcy powinni jednak działać bez zbędnej zwłoki, ponieważ NFOŚiGW zastrzega sobie możliwość wcześniejszego zakończenia naboru w przypadku wyczerpania dostępnej alokacji środków.

Wnioski przyjmowane są elektronicznie Generator wniosków o dofinansowanie

Ze szczegółami programu można zapoznać się na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Stacje ładowania dla transportu ciężkiego - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Portal Gov.pl

Materiały zamieszczone w serwisie Energia Transformacji mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią opinii prawnej ani doradztwa prawnego lub inwestycyjnego. Wszelkie treści dotyczące regulacji prawnych są aktualne na dzień ich publikacji/aktualizacji i nie przedstawiają oceny podlegania lub niepodlegania przez użytkowników serwisu obowiązkom z nich wynikających. Ocena taka powinna być dokonana przez podmiot zobowiązany w oparciu o przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

Wszystkie treści zamieszczone w serwisie są wyrazem oceny autorów w dniu publikacji i mogą ulec zmianie. Żadna część, ani całość materiałów nie może być powielana i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez uprzedniej pisemnej zgody PKO Banku Polskiego.