Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) - Przewodnik dla polskiego przedsiębiorcy
01.01.2025
Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), czyli Mechanizm Dostosowywania Cen na Granicach z Uwzględnieniem Emisji CO2 , to nowy instrument polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Jego głównym celem jest zapobieganie tzw. "ucieczce emisji" poza UE oraz wyrównanie warunków konkurencji między producentami unijnymi a importerami z krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach dotyczących emisji gazów cieplarnianych.
Czym jest CBAM?
CBAM został wprowadzony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. Mechanizm ten jest ściśle powiązany z unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i stanowi jeden z kluczowych elementów pakietu "Fit for 55", mającego na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55% do 2030 roku.
Kogo dotyczy CBAM?
CBAM obejmuje importerów określonych towarów wysokoemisyjnych do Unii Europejskiej. Na początkowym etapie mechanizm dotyczy następujących sektorów:
- cement,
- żelazo i stal,
- aluminium,
- nawozy,
- energia elektryczna,
- wodór.
W przyszłości zakres CBAM może zostać rozszerzony na inne sektory.
Harmonogram wdrażania CBAM
Wdrażanie CBAM podzielone jest na dwa główne etapy:
- Okres przejściowy: od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2025 r.
W tym czasie importerzy są zobowiązani do kwartalnego raportowania emisji wbudowanych w importowane towary objęte CBAM. Nie wiąże się to jeszcze z żadnymi opłatami, ale ma na celu przygotowanie firm do pełnego wdrożenia mechanizmu.
- Pełne wdrożenie: od 1 stycznia 2026
Od 2026 roku importerzy będą musieli nie tylko raportować emisje, ale także nabywać i umarzać certyfikaty CBAM odpowiadające emisjom związanym z importowanymi towarami.
Obowiązki importerów w okresie przejściowym
- Identyfikacja towarów objętych CBAM
Pierwszym krokiem dla importerów jest sprawdzenie, czy importowane przez nich towary podlegają mechanizmowi CBAM. Należy porównać kody CN (Nomenklatury Scalonej) importowanych towarów z listą zawartą w załączniku I do rozporządzenia 2023/956.
- Rejestracja w systemie CBAM
Aby móc składać sprawozdania CBAM, importerzy muszą uzyskać dostęp do rejestru przejściowego CBAM. W tym celu należy:
- posiadać konto na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
- uzyskać rozszerzone uprawnienie C31 "Dostęp do rejestru CBAM" na platformie PUESC
- zalogować się do rejestru przejściowego CBAM na portalu Komisji Europejskiej
- Gromadzenie danych o emisjach
Importerzy muszą zbierać informacje o emisjach wbudowanych w importowane towary. Obejmuje to:
- emisje bezpośrednie związane z produkcją towarów
- emisje pośrednie związane z produkcją energii elektrycznej zużywanej do wytworzenia towarów.
Dane te powinny pochodzić od producentów z krajów trzecich. Jeśli uzyskanie rzeczywistych danych nie jest możliwe, można skorzystać z wartości domyślnych publikowanych przez Komisję Europejską.
- Składanie kwartalnych sprawozdań CBAM
Importerzy są zobowiązani do składania kwartalnych sprawozdań CBAM za pośrednictwem rejestru przejściowego. Sprawozdania te muszą zawierać:
- całkowitą ilość każdego rodzaju towarów importowanych w danym kwartale
- całkowite emisje wbudowane (bezpośrednie i pośrednie) dla każdego rodzaju towarów
- opłaty za emisje CO2 poniesione w kraju pochodzenia towarów (jeśli dotyczy)
Terminy składania sprawozdań:
- za IV kwartał 2024: do 31 stycznia 2025
- za I kwartał 2025: do 30 kwietnia 2025
- za II kwartał 2025: do 31 lipca 2025
- za III kwartał 2025: do 31 października 2025
- za IV kwartał 2025: do 31 stycznia 2026.
Przygotowania do pełnego wdrożenia CBAM
Aby przygotować się do pełnego wdrożenia CBAM od 2026 roku, przedsiębiorcy powinni:
- przeanalizować łańcuchy dostaw pod kątem towarów objętych CBAM
- nawiązać współpracę z dostawcami w celu uzyskania dokładnych danych o emisjach
- rozważyć alternatywne źródła dostaw o niższej emisyjności
- przygotować systemy IT do gromadzenia i raportowania danych o emisjach
- przeszkolić personel w zakresie nowych obowiązków związanych z CBAM
- oszacować potencjalny wpływ finansowy CBAM na działalność firmy