Wyszukiwanie

logo PKO logo Energia Transformacji

Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) - Przewodnik dla polskiego przedsiębiorcy

01.01.2025

Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), czyli Mechanizm Dostosowywania Cen na Granicach z Uwzględnieniem Emisji CO2 , to nowy instrument polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Jego głównym celem jest zapobieganie tzw. "ucieczce emisji" poza UE oraz wyrównanie warunków konkurencji między producentami unijnymi a importerami z krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach dotyczących emisji gazów cieplarnianych.

Czym jest CBAM?

CBAM został wprowadzony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. Mechanizm ten jest ściśle powiązany z unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i stanowi jeden z kluczowych elementów pakietu "Fit for 55", mającego na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55% do 2030 roku.

Kogo dotyczy CBAM?

CBAM obejmuje importerów określonych towarów wysokoemisyjnych do Unii Europejskiej. Na początkowym etapie mechanizm dotyczy następujących sektorów:

  • cement,
  • żelazo i stal,
  • aluminium,
  • nawozy,
  • energia elektryczna,
  • wodór.

W przyszłości zakres CBAM może zostać rozszerzony na inne sektory.

Harmonogram wdrażania CBAM

Wdrażanie CBAM podzielone jest na dwa główne etapy:

  1. Okres przejściowy: od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2025 r.
    W tym czasie importerzy są zobowiązani do kwartalnego raportowania emisji wbudowanych w importowane towary objęte CBAM. Nie wiąże się to jeszcze z żadnymi opłatami, ale ma na celu przygotowanie firm do pełnego wdrożenia mechanizmu.
  2. Pełne wdrożenie: od 1 stycznia 2026
    Od 2026 roku importerzy będą musieli nie tylko raportować emisje, ale także nabywać i umarzać certyfikaty CBAM odpowiadające emisjom związanym z importowanymi towarami.

Obowiązki importerów w okresie przejściowym

  1. Identyfikacja towarów objętych CBAM
    Pierwszym krokiem dla importerów jest sprawdzenie, czy importowane przez nich towary podlegają mechanizmowi CBAM. Należy porównać kody CN (Nomenklatury Scalonej) importowanych towarów z listą zawartą w załączniku I do rozporządzenia 2023/956.
  2. Rejestracja w systemie CBAM
    Aby móc składać sprawozdania CBAM, importerzy muszą uzyskać dostęp do rejestru przejściowego CBAM. W tym celu należy:
    1. posiadać konto na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
    2. uzyskać rozszerzone uprawnienie C31 "Dostęp do rejestru CBAM" na platformie PUESC
    3. zalogować się do rejestru przejściowego CBAM na portalu Komisji Europejskiej
  3. Gromadzenie danych o emisjach
    Importerzy muszą zbierać informacje o emisjach wbudowanych w importowane towary. Obejmuje to:
    1. emisje bezpośrednie związane z produkcją towarów
    2. emisje pośrednie związane z produkcją energii elektrycznej zużywanej do wytworzenia towarów.
      Dane te powinny pochodzić od producentów z krajów trzecich. Jeśli uzyskanie rzeczywistych danych nie jest możliwe, można skorzystać z wartości domyślnych publikowanych przez Komisję Europejską. 
  4. Składanie kwartalnych sprawozdań CBAM
    Importerzy są zobowiązani do składania kwartalnych sprawozdań CBAM za pośrednictwem rejestru przejściowego. Sprawozdania te muszą zawierać:
    1. całkowitą ilość każdego rodzaju towarów importowanych w danym kwartale
    2. całkowite emisje wbudowane (bezpośrednie i pośrednie) dla każdego rodzaju towarów
    3. opłaty za emisje CO2 poniesione w kraju pochodzenia towarów (jeśli dotyczy)
    Terminy składania sprawozdań:
    • za IV kwartał 2024: do 31 stycznia 2025
    • za I kwartał 2025: do 30 kwietnia 2025
    • za II kwartał 2025: do 31 lipca 2025
    • za III kwartał 2025: do 31 października 2025
    • za IV kwartał 2025: do 31 stycznia 2026. 

Przygotowania do pełnego wdrożenia CBAM

Aby przygotować się do pełnego wdrożenia CBAM od 2026 roku, przedsiębiorcy powinni:

  1. przeanalizować łańcuchy dostaw pod kątem towarów objętych CBAM
  2. nawiązać współpracę z dostawcami w celu uzyskania dokładnych danych o emisjach
  3. rozważyć alternatywne źródła dostaw o niższej emisyjności
  4. przygotować systemy IT do gromadzenia i raportowania danych o emisjach
  5. przeszkolić personel w zakresie nowych obowiązków związanych z CBAM
  6. oszacować potencjalny wpływ finansowy CBAM na działalność firmy

Materiały zamieszczone w serwisie Energia Transformacji mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią opinii prawnej ani doradztwa prawnego lub inwestycyjnego. Wszelkie treści dotyczące regulacji prawnych są aktualne na dzień ich publikacji/aktualizacji i nie przedstawiają oceny podlegania lub niepodlegania przez użytkowników serwisu obowiązkom z nich wynikających. Ocena taka powinna być dokonana przez podmiot zobowiązany w oparciu o przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

Wszystkie treści zamieszczone w serwisie są wyrazem oceny autorów w dniu publikacji i mogą ulec zmianie. Żadna część, ani całość materiałów nie może być powielana i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez uprzedniej pisemnej zgody PKO Banku Polskiego.